Atelier Clot – En historie om litografisk kunstnerisk arv
Atelier Clot er verdens ældste litografiske værksted og er placeret i det charmerende Marais-kvarter i Paris. Med en stolt historie, der går tilbage til 1896, blev værkstedet grundlagt af Auguste Clot, en af hovedstadens mest talentfulde litografer på det tidspunkt. Hans banebrydende arbejde inden for farveanvendelse tiltrak opmærksomhed fra den unge kunstnergruppe “Nabis” og kunsthandleren Ambroise Vollard, der bestilte værker til sine berømte grafikeralbum.
Fra 1896 blev Atelier Clot hjemsted for produktionen af de smukkeste mesterværker inden for farvelitografi, som bar signaturer fra store kunstnere som Degas, Cézanne, Renoir, Sisley, Redon, Bonnard, Vuillard, Signac, Munch, Rodin og mange flere.
Auguste Clot forblev leder af værkstedet indtil 1934, hvor hans søn, André Clot, overtog styringen. På dette tidspunkt blev værkstedet også besøgt af anerkendte kunstnere som Rouault, Matisse, Denis, Roussel, Guillaumin, Foujita og andre.
I slutningen af 1950’erne kom der en ung nyuddannet litograf, Peter Bramsen, til Paris for at videreuddanne sig. Allerede i 1963 bliver Peter Bramsen partner i det gamle værksted som nu var ejet af grundlæggerens barnebarn, Guy Georges. I 1965 blev Clot, Bramsen & Georges stiftet og Bramsen blev kunstnerisk og faglig leder. Værkstedet flyttede i 1968 fra Rue du Cherche-Midi til større lokaler midt i Marais-kvarteret på Rue Vieille du Temple. Her samledes et væld af kunstnere som Asger Jorn, Alechinsky, Bram Van Velde, Lindström, Wyckaert, Pol Bury, Topor, Arman, Saura, Bjørn Nørgaard, Voss, Toledo, Michaux, Soulages, Calder, Wifredo Lam og mange andre for at arbejde med stentryk.
Sønnen Christian Bramsen bliver partner i 1988 og han står som garant for, at den høje standard fortsætter, ligesom det var tilfældet, da firmaet blev grundlagt for over 100 år siden. Christian Bramsen, der også fungerer som cheftrykker, har en international orientering og bruger sin erfaring til at arrangere udstillinger både indenlands og i udlandet med de kunstnere, der er tilknyttet forlaget. Senest er tredje generation af Bramsen familien trådt ind i virksomheden. Christians søn Victor er uddannet kunsthandler i Frankrig, og er daglig leder af galleriet i Paris.
Værkstedet i Paris har været repræsenteret i Danmark i over 30 år. I 2004 overtager Morten Brunholt repræsentationen af værkstedet og forlaget i Skandinavien. I 2013 opretter Morten og Christian det danske forlag Atelier Clot, Bramsen & Brunholt. Forlaget udgiver dansk og international kunst i høj klasse. Siden 2021 har litografierne været vist frem i galleriet på Frederiksø i Svendborg, Danmark. Hér er fokus på at bevare og udvikle det gamle kunsthåndværk litografi og tilbyde vores gæster kunstneriske oplevelser af international klasse. Det smukt beliggende sted på Frederiksø ved havnen i Svendborg, blev tidligere brugt af Svendborg Skibsværft og bærer derfor præg af historie og det maritime miljø, som kendetegner Svendborg. Galleriet ledes til dagligt af Charlotte og Morten Brunholt.
Værkstedet i Paris er i dag udstyret med følgende personale og materiale: Christian Bramsen som cheftrykker og ejer, Thomas Marin som litografisk trykker, Ariel Termine som grafiker og Victor Bramsen som ansvarlig for salg og markedsføring. Værkstedet strækker sig over 300 m2 med en kælder på 80 m2 og omfatter tre håndpresser, en kobbertrykspresse, en Voirin trykpresse, en papirskærer og omkring 250 litostene (ca. 15 tons). Der er også tre 44″ inkjet-printere og en 60″ inkjet-printer til rådighed. Siden 1960’erne har over 500 kunstnere trykt mere end 6000 litografier på værkstedet.
Værkstedet og galleriet i Svendborg omfatter et 100 m2 galleri og et 75 m2 værksted med to franske håndpresser, en tysk Schnell-presse, en kobbertrykspresse og værktøj til indramning. Morten Brunholt fungerer som ejer og salgsansvarlig, mens Charlotte Brunholt står for salg og markedsføring. Dina Schäfer arbejder med salg og i galleriet.
Atelier Clot er i dag et internationalt anerkendt værksted og forlag, der holder fast i sin kunstneriske arv. Gennem årtier har værkstedet været en kilde til inspiration og et sted, hvor kunstnere har kunnet udforske litografiet og blive en del af den samme historie, som tidligere mestre som Renoir, Degas og Munch har fortalt. Med fortsatte kunstneriske samarbejder og en passion for litografiets kunstform er Atelier Clot et levende bevis på, hvordan tradition og nytænkning kan eksistere side om side.